Zdravý príjem alkoholu neexistuje
Máte radi alkoholické nápoje? Alebo také tie „bežné“, ktoré sa počítajú v spoločnosti skoro ako nealko??? Však si poviete, že pohár vína denne je dokonca zdravý?
Tešíte sa na koniec týždňa spojený s návštevou obľúbeného podniku, kde si vypijete? Alebo sa počas dlhého pracovného dňa chystáte na príjemné večerné posedenie doma v kresle s pohárom vína v ruke? Možno vás alkohol vôbec neláka a vypijete si len spoločensky, aby ste nevyčnievali z kruhu kamarátov a známych? Zamyslenie nad „zdravým“ množstvom alkoholu je logické, ale úplne scestné. Zdravý príjem alkoholu neexistuje.
Je to o peniazoch
Alkoholový priemysel napríklad v USA predá ročne alkoholické nápoje za približne 20 miliárd dolárov. V Európe sa ročný predaj alkoholu odhaduje na vyše 13 miliárd eur. Do výroby alkoholických nápojov je odhadom zapojených takmer milión obyvateľov EÚ a dane a clá z alkoholu prinesú do rozpočtu EÚ ročne vyše miliardu eur. A pozor – len v Nemecku sa ročné výdavky na reklamu na alkohol odhadujú na takmer miliardu eur. Za rok. Len na reklamu. Takže ide hlavne o peniaze. Nie o vaše zdravie. Ani náhodou.
Zdraviu prospešné?
Reči a štúdie o prínose alkoholu pre zdravie sú nezmysel. Rovnako debaty o určitých zdravých množstvách alkoholu, ktoré sa môžu vypiť „bezpečne“. Taktiež medicínske štúdie o resveratrole a iných užitočných látkach z vína alebo o prospešných bylinkách v likéroch sú len náplasť a ilúzia neškodnosti. Bezpečná dávka alebo bezpečná frekvencia požívania alkoholu neexistuje (každý má iný metabolizmus, inú telesnú hmotnosť a povrch tela a teda alkohol odbúrava odlišne). Navyše spracovanie alkoholu v tele neprebieha vždy rovnako a môže byť ovplyvnené inými ochoreniami alebo vrodenými odlišnosťami metabolizmu. Dobrý ilustračný príklad používa psychiater z jednej českej protialkoholickej poradne:
„keď vypijete flašku vína, tak sa vám MOŽNO o pár promile zníži riziko infarktov, no rozhodne sa vám zvýši o pár promile obsah alkoholu v krvi a ak na prechode zrazíte chodca, tak vám ten imaginárny infarkt v budúcnosti bude ukradnutý…“
Ak neveríte, čítajte odborné štúdie, ale pozor, tie pôvodné, nie ich interpretáciu prefiltrovanú cez marketingové oddelenia a reklamné firmy výrobcov alkoholických nápojov 🙂
Podrobnosti v angličtine nájdete napríklad aj tu.