Tranzientný ischemický atak – TIA

Veľmi často pred závažnou cievnou mozgovou príhodou príde prechodne tzv. tranzientný ischemický atak – TIA, „predzvesť“ potrenciálne nezvratného stavu. Keďže je táto udalosť prechodná, pacienti jej často neprikladajú dostatočnú pozornosť. Je však potrebné liečiť a diagnostikovať tento prechodný atak rovnako ako cievnu mozgovú príhodu. A veľmi rýchlo. Riziko, že sa TIA zopakuje, alebo sa po TIA udeje mozgová príhoda, je viac ako 50%.

fonendoskop mozog

Ako postupovať, ak mal pacient TIA?

• Pacient by mal okamžite volať záchranku, neodporúča sa voziť pacienta na urgentný príjem alebo čakať na praktického lekára do ďalšieho dňa.
  • Ak sa príznaky u pacienta menia, alebo prichádzajú a odchádzajú, nie je od veci nahrať uvedený stav na mobil (foto tváre alebo video)
  • Pacient s diagnózou tranzientný ischemický atak – TIA, má byť vyšetrený v nemocnici
    • na urgentnom príjme sa vykonajú zobrazovacie vyšetrenia mozgu
    • potrebuje základné interné vyšetrenie (krvný tlak, pulz, saturácia kyslíka, hladina cukru tzv. glykémia, laboratórne krvné odbery apod.)
    • pokiaľ nie je jasná príčina TIA (napr. známe ochorenie srdca alebo krčných ciev), je potrebné realizovať diagnostiku a vylúčiť cievnu príčinu (zúženie mozgových tepien alebo tepien na krku), vylúčiť poruchu srdcového rytmu – napr. fibriláciu predsiení, alebo zdroj zrazeniny pochádzajúci zo srdca alebo inde z tela (napr. cez neuzatvorenú prepážku v srdci – tzv. foramen ovale).
    • po realizácii vyšetrení podľa zistenej príčiny (alebo najpravdepodobnejšej možnej príčiny) ihneď nasadzuje neurológ liečbu
    • najčastejšie sa pacientom nasadzuje liečba antiagregačná (Anopyrin, Aspirin, Trombex, Zyllt, Klopigamma, a iné názvy)
    • menej často sa pri potvrdení srdcového ochorenia alebo poruchy rytmu nasadzuje tzv. antikoagulačná liečba (obvykle tzv. orálne antikoagulancie – Xarelto, Eliquis, Pradaxa, Lixiana, alebo injekčné – Clexane, Fraxiparine pod.)
    • Tranzientný ischemický atak – TIA, je veľmi vážna diagnóza. Preto by mal pacient okamžite upraviť aj životný štýl a návyky – prestať fajčiť, piť alkohol, redukovať hmotnosť, apod.

Ak ste z horeuvedeného zoznamu neabsolvovali potrebné vyšetrenia, alebo si nie ste istý, ozvite sa na adresu poradne (poradna@ineurolog.sk) alebo cez kontaktný formulár. Riziko vzniku cievnej mozgovej príhody je v takom prípade stále vysoké.