Klimatizácia a bolesti chrbtice – veční kamaráti!

[ A+ ] /[ A- ]

Ak ste v posledných dňoch sadli do rozžeraveného auta, iste ste zapli klimatizáciu naplno a modlili sa, aby čo najrýchlejšie auto vychladlo. Smolu majú najmä majitelia tmavých aut a samozrejme všetci, čo musia parkovať na priamom slnku. Klimatizácia v aute dokáže potrápiť nielen alergikov či chronických chrbticových pacientov.

(C) - Bestvenca - CC

Problémy vznikajú nielen zo samotnej klimatizácie, ale najmä z prudkého striedania teplôt a z prúdenia podchladeného a suchého vzduchu. Klimatizácia a bolesti chrbtice sú veční spoločníci, a práve v aute začína sezóna intenzívneho používania chladenia. Čo robiť, aby nás telo nezradilo v najnevhodnejšej chvíli?

  • hneď po otvorení auta je vhodné aspoň minútu nechať interiér vyvetrať – prehriate plasty môžu v nadmernom teple uvoľňovať rôzne chemické látky
  • ak je možné zvoliť parkovacie miesto v tieni či krytej garáži – pri zhodnej teplote vonkajšieho vzduchu je teplota interiéru auta v tieni oproti autu na slnku o viac ako 10 až 15 stupňov Celzia nižšia! V núdzi je možné použiť reflexnú fóliu či bielu plachtu.
  • pri parkovaní na slnku je nezriedka volant rozohriaty na viac než 50 stupňov – hrozí popálenie – to isté sa týka i ďalších častí interiéru vozidla (kľučky, opierky), vážne popáliť sa môžu najmä deti
  • maximálne využiť chladiace schopnosti auta je možné prepnutím na vnútorný okruh chladenia (chladíte len malé množstvo vzduchu vo vnútri auta)
  • výkonnosť klimatizácie stúpa s otáčkami auta, teda za jazdy je vyššia (to neplatí u elektricky poháňaných kompresorov niektorých aut)
  • pri automatickej klimatizácii nenastavujte najnižšiu teplotu (ozačené obvykle „LOW“); automatika spustí naplno ventilátor a svištiaci ľadový vietor (ktorý máva niekedy len 4-8 stupňov) dokáže najviac uškodiť
  • najrozumnejším kompromisom je zapnúť maximálne chladenie na 2-3 minúty a počkať mimo vozidla, počas jazdy nastaviť nie menej ako 22 stupňov a prúd vzduchu nasmerovať na nohy alebo mimo tela pasažierov a vodiča
  • nebezpečné je najmä fúkanie studeného vzduchu priamo na tvár a krk a tiež na ruky či kolená v blízkosti výduchov klimatizácie (ľavý bočný výfuk ohrozuje najmä ľavú ruku ak je položená na opierke dverí no i pri držaní volantu; stredné výfuky sú nepríjemné pre pasažierov na zadných sedadlách, no pri smerovaní nadol často chladia najmä najbližšie kolená – tj. pravé vodičove a ľavé spolujazdcove)
  • pri dlhých cestách s klimatizáciou sa vzduch vo vnútri vozidla nepríjemne vysuší – aspoň každú hodinu je vhodné vyvetrať dôkladne (nielen krátkym prievanom)
  • vyhnúť sa teplotným šokom i smerom z chladného interiéru von – pri rozdieloch teplôt stúpa riziko kolapsov, nevoľnosti, bolestí hlavy a chrbtice
  • ak ste sa nevyhli prievanu či chladu a chrbát či krk bolí – snažte sa bolesť „rozchodiť“. Ak si ľahnete, môže svalová stuhnutosť bolesti zvýrazniť. Bolestivé svalové spazmy môžete skúsiť rozmasírovať alebo pomaly naťahovať.
  • na „jemne načatý“ boľavý chrbát či krk si nepomáhajte ľudovými receptami ako napr. schladenie v studenej vode alebo intenzívny telesný pohyb (švihy, skoky) napriek bolesti – na druhý deň ráno sa pravdepodobne už od bolesti ani nepohnete
  • naopak mierne a často opakované fyzické cvičenie pomáha – dokonca aj keď sa robí v aute či na parkovisku (áno, to boli tí nemeckí turisti vedľa trabanta, z ktorých sme si všetci radi uťahovali)
  • pomalé pohyby hlavou, naťahovanie a ohýbanie bedrovej chrbtice uľaví monotónnej polohe svalov, úklony a rotácie hlavou zabránia svalovým spazmom, striedanie vystretej a „normálnej“ polohy sedu v aute precvičí viac než 300 svalov v tele
  • nezabúdajte na pravidelné lieky, tekutiny a pohotovostnú lekárničku – v strese dovoleniek, balenia, cestovania, hľadania cesty, pumpy, kempu či hotela ľahko človek zabudne napríklad na dávku lieku či dostatok tekutín
  • snažte sa využívať tempomat, ak je ním vozidlo vybavené – strnulá poloha pravej nohy „na plyne“ spôsobuje dlhodobú strnulú polohu celého tela
  • prievan či podchladenie môže prispieť k tzv. Bellovej obrne – ochabnutiu pohyblivosti polovice tváre, ktoré sa lieči pomaly, zdĺhavo a dokáže znepríjemniť mnoho dní i týždňov
  • cestovanie v uzavretom priestore ideálne rozširuje infekčné ochorenia na všetkých spolucestujúcich (myslite na nedoliečené angíny a chrípky, najmä ak cestujete s deťmi alebo staršími ľuďmi)
  • alergici, ľudia s častými zápalmi spojiviek, stredného ucha a „nosiči“ kontaktných šošoviek by mali pracovať s klimatizáciou najopatrnejšie – v prúdení chladného vzduchu sa zvyšuje sekrécia, opuch slizníc, a problém so zrakom môže spôsobiť nielen nepríjemné pocity ale i nehodu
  • ak si urobíte krátku prestávku každé dve hodiny (stačí na 5-10 minút), telo sa vám poďakuje a do cieľa pricestujete o pár minút neskôr, no v lepšej fyzickej i psychickej kondícii

 

(c) astkam

[notice]Výparník a mnohé temné a ťažko prístupné zákutia klimatizácie je ideálnym prostredím na množenie mikroorganizmov – raz ročne je vhodné klimatizáciu dezinfikovať (buď v servise, alebo doma špeciálnym sprejom, alebo rozriedenou ajatínovou tinktúrou – cca 5% roztok nastriekať do nasávacieho otvoru ventilácie, predtým je nutné odstrániť interiérový – peľový/uhlíkový/HEPA – filter).[/notice]

Doplnené: čitateľ „hrek“ nás upozornil, že v ČR je ajatín na trhu dokonca priamo ako dezinfekčný sprej určený na čistenie klimatizácie

Môže sa Vám ešte páčiť...

Nastavenia súkromia
INEUROLOG.SK

Táto stránka používa cookies, aby vám ponúkla všetky potrebné informácie v správnom formáte a jazykovom nastavení. Cookies sú malé súbory s nastavením, uložené vo vašom internetovom prehliadači. Rozpoznávajú časti stránky, ktoré ste navštívili alebo napríklad aj to, ktoré texty vás zaujali.

Nevyhnutné cookies

Tieto nastavenia sú potrebné, aby stránka fungovala správne.

Ak vypnete tieto cookies, stránka si nebude pamätať, že ste ju vôbec navštivili, a tak sa vás bude pýtať na nastavenia stále dokola.